Количката е празна


обратно

Има ли алтернатива на някои антидепресанти?

20 януари 2018

И в наши дни все още много хора смятат, че депресията се причинява от химически дисбаланс в мозъка. Тази теория е широко популяризирана от фармацевтичните компании и психиатрите. С помощта на редица маркетингови похвати и съвременни форми за реклама обемите на продажби на антидепресанти продължават да растат главоломно в световен мащаб. В статия на Psychology Today от септември 2017 става ясно, че американските психиатри от 60 и 70-те години на 20 век са били обучени в разцвета на фройдистката психоанализа. Те смятали, че биохимичните теории за психиатричните заболявания в най-добрия случай са прекалено опростени за подобни сложни психологически явления. В края на 80-те години на миналия век се появява антидепресанта Prozac и с цел популяризиране и повишаване на продажбите започва мащабна кампания. Същевременно се провеждат други научни изследвания, които доказват, че когато сравним действието на  антидепресанти с плацебо при лека до умерена депресия, ефектът е почти един и същ. От друга страна изписваните лекарства носят със себе си значителен риск от нежелани реакции.

Депресията може да възникне от множество биологични и дори екологични фактори като дефектни регулаторни настроения в мозъка, генетична предразположеност, силен стрес, прием на някои медикаменти,  промяна в начина на живот, безсъние, замърсяване на храната и водата с различни пестициди и тежки метали, начин на хранене, изкуствени добавки към храната, познати като Е-та, липса на витамини и минерали и пр.

В обширна статия на Mercola от януари 2018 освен по-горе споменатия Prozac се разглежда и препаратът  Золофт (Сертралин), който е рекламиран по телевизията така:  

Докато причините са неизвестни, депресията може да е свързана с дисбаланс на естествените химикали между нервните клетки в мозъка. Zoloft работи, за да коригира този дисбаланс.

Преди време се е смятало, че именно ниските нива на хормона серотонин водят до депресивни състояния.

  • Обширна статия Harvard Medical School от април 2017 разкрива някои от факторите, които влияят на депресивните състояния:
  • Нарушения в отделни части от мозъка (амигдала, таламус, амонов рог (хипокамп),
  • Неефективна комуникация между отделните нервни клетки
  • Генетични фактори
  • Темперамент
  • Стресови ситуации
  • Загуби в ранно детство и травми
  • Сезонни разстройства като есенна тъга и депресия
  • Медицински проблеми, включително и дефицит на витамин Б12 (линк)
  • Определени лекарства, между които антибиотици, средства за контрол на кръвното налягане, хормони, популярни успокоителни като Диазепам и още много други.

Връзка между депресията и дефицита на витамин Б12

От друга страна, когато хората с депресия са убедени, че състоянието им е следствие на химичен дисбаланс в мозъка, те се чувстват задължени да приемат предписаните медикаменти до края на живота си. Считат, че не могат да управляват сами отрицателните си настроения и отхвърлят психотерапията и други алтернативни холистични методи като ТЕС. Вече писахме за Мартина Иванова или още позната сред мнозинството като "Марти от Свой Избор" е един от най-популярните автори и лектори на темите личностно и духовно развитие, себепознание и самопомощ в България. Тя е дългогодишен консултант по личностно развитие и холистичен терапевт. 

За какво доказано могат да ни помогнат техниките на енергийната психология:  нервност, тревожност, страх, ниско самочувствие, панически атаки, алергии, фобии, болести и хронични болки, хронични и терминални заболявания, липса на мотивация, депресивни състояния, мъка, загуби и травмиращи случки, саботиращо поведение и ограничаващи вярвания, блокажи в следствие на липса на вяра в собствените сили, проблем в отношенията между партньори, в семейството, "невъзможни" за разрешаване житейски затруднения и др.

Проучване от 2014 г. показва, че когато хората са убедени, че депресията е в резултат на химичен дисбаланс в мозъка, те са по-песимистично настроени по отношение на прогнозата за тяхното оздравяване. Освен това се чувстват виновни и се срамуват за състоянието, в което се намират.  Това още повече затруднява преодоляването на негативните мисли, които от лека тъга и меланхолия могат да ескалират до мисли и успешни опити за самоубийство.

Нека да погледнем каква е ситуацията в България.

Проучване на Ренета Борисова от Катедра “Социални и правни науки” към Технически Университет- Варна (смъкни оттук като презентация на Power Point) изследва Депресия и депресивни състояния при младите хора в България. Ето няколко от въпросите и отговорите, които дават повод за размишления. 

На въпроса "Колко често изпадате в състояния, в които се чувствате подтиснати, апатични и цялостно неразположени?" – 43% отговарят: Няколко пъти годишно.

"На какво най-често се дължат тези състояния според вас?" 87% отговарят : Динамиката и перипетиите в ежедневието.

"Бихте ли се обърнали към специалист при такъв проблем?"- 67% отговарят Само, ако е много сериозно.

Опитите за самоубийство и депресията могат да бъдат повлияни не само с антидепресанти, но и терапии като ТЕС и прием на витамин Б12Според публикация на dnes.bg oколо 8% от българите на възраст 18 и повече години страдат от различни форми на депресивни симптоми, сочи анализ на Евростат за проявите на депресия в страните на ЕС през 2015 г. По неофициални данни у нас около 1 милион българи страдат от различни форми на депресия.

Според статистиката на Националния център по обществено здраве и анализи /НЦОЗА/ у нас през 2014 г. са били официално регистрирани малко над 132 хиляди пациенти с психични разстройства, а през 2015 г. техният брой е спаднал до около 127 хиляди.

Най-често българите са страдали от различни психични и поведенчески разстройства - около 120 хиляди официално регистрирани случая през 2015 г. или по 1686 случая на 100 хиляди души население, според данните на НЦОЗА.

Най-често срещаните депресивни симптоми са подтиснато настроение, липса на удоволствие от преживявания, намалена енергия, понижена концентрация, забавена мисъл, нерешителност. Много често един от първите симптоми е безсъние, а вероятна причина за подобен проблем е и промяната на часовото време.

В световен мащаб над 350 милиона души страдат от депресия, което прави заболяването с огромна обществена значимост. За съжаление под 1/3 се лекуват, а останалите са с повишен риск за самоубийство и анти обществени прояви.

Изследване  проучва връзките между употребата на някои антидепресанти и риска от развитие на диабет тип 2. Използването на антидепренти може да доведе дори до развитие на сърдечни заболявания и инсулт заради удебелени артерии. В някои случаи рискът от инфаркт се увеличава с цели 36% както е показано в това изследване 

Не бива да забравяме, че антидепресантите влияят на правилната абсорбция на ценни хранителни вещества и витамини, включително коензим Q10 и витамин Б12.

А ето няколко алтернативи за справяне с леките форми на депресия без употребата на антидепресанти, подкрепени със съответните научни проучвания.

Физическа активност: Хората, които не спортуват са с до 44% по-висок риск от развитие на депресивни настрония в сравнение със спортуващите 1-2 часа седмично. (публикация на Time)  

Светлинна терапия. Тя доказано помага при сезонните депресии, но проучване доказва, че е ефективна и за несезонните психически разстройства независимо дали е като монотерапия или в комбинация с флуоксетин. 

Достатъчно витамин D. След като стана ясно, че светлината подобрява депресивните състояния, то слънчевата е източник на витамин D. От това проучване става ясно, че приемането на витамин D от храна, светлина или добавки  е повлияло депресивните състояния. Особено подходяща за целта е хранителната добавка с Витамин D3 + K2 + Масло от черен дроб на треска с Омега 3 мастни киселини.

Омега 3 мастни киселини са полезни за поддържане на доброто настроение. Убедете се, че сте ги включили в диетата си. (публикация на Nature).

Магнезий. Достатъчни са 2 седмици прием на добавки с магнезий, за да се усети подобрение на леката до умерена форма на депресия. (Източник)

Ограничете захарта. Мъжете, които консумират повече от 67 грама захар на ден са с 23% по-голяма вероятност да развият безпокойство или депресия през следващите 5 години от тези, чието потребление на захар е по-малко от 40 грама на ден.(публикация на Nature

Техники за Емоционална Свобода (ТЕС). Проучване доказва ефективността и клиничната полезност на ТЕС като кратковременно, рентабилно и ефикасно лечение на депресивни състояния. С особено добър ефект за преодоляване на депресивните състояния се проявява и медитацията.

Витамини от групата Б. Ниските им нива са често срещани при пациенти с депресия. Добавките повлияват положително симптомите. Още през 2005 г. изследване разкрива връзката между депресията и дефицита на витамин Б12.

За съжаление и до днес има редица митове за храни, които присъстват в менюто на веганите и съдържат ценния витамин. Статия във Vegetarian Nutrition разкрива още ценна информация както за храни, така и за форми на хранителни добавки. Специфичното в случая е, че витамин Б12 притежава най-голямата известна молекула. В следствие на размера си той не може да се абсорбира от орални добавки. Така от обявените 500 мг се усвояват нищожно малки количества, което води до скрит дефицит. Най-ефективните варианти са водоразтворим инжекционен разтвор и капките за нос с витамин Б12, признати от The Vegan Society.

Нутриционистът Елена Терзиева подготви статия за дефицита витамин Б12. Ето кратък откъс от нея: 

Като вегетарианец не мога да не задълбая в темата за широко обсъждания витамин В12. Привържениците на месоядството твърдят, че ако не консумираме животински продукти, не можем да си го набавим.

Същевременно от  недостиг на този витамин и съответните заболявания страдат и немалко хора, консумиращи месо.

По-надолу ще разгледаме, защо това е така, както и: Kакви симптоми да търсим, за да разберем дали имаме дефицит на В12? Застрашени ли сме от недостиг, ако сме вегетарианци или вегани? От къде да си набавим В12? И как най-добре се усвоява?

Елена Терзиева - А дали не е Б12

Обикновено голяма част от хората в напреднала възраст имат дефицит на витамин Б12, независимо че не са вегетарианци. Това се дължи на неспособността на храносмилателната система да абсорбира червения витамин. Съществуват редица причини за дефицит на този витамин, които могат да повлияят на настроението ни и да доведат както до деменция, симптоми наподобяващи Алцхаймер, депресия, промяна на когнитивните способности. Сред тях са :

  • Болест на Крон. Това е хронично възпалително заболяване. Засяга храносмилателния тракт. Може да засегне всяка негова част – от устата до ануса. Обикновено язвените изменения се локализират в тънките черва, където пречат на пълноценното усвояване на ценни хранителни вещества, включително и витамин Б12.
  • Чревни паразити. Любителите на недоизпечени месни продукти и сурови морски деликатеси трябва да бъдат особено внимателни, защото съществува реален риск  да станат гостоприемници на опасни паразити, които пречат на усвояването на хранителни вещества и витамини. Тук се разглеждат още от начините за заразяване с паразити от риба и дефицита на витамин Б12.
  • Някои лекарства като блокери на хистамин, използване на инхибитор за протонната помпа, предписвания на диабетиците метформин и др.

След като стана ясно, че дори човек да не е веган, може да има има дефицит на Витамин Б12, който да остане скрит години наред и симптомите да бъдат погрешно приписани на други заболявания, особено внимание следва да се обърне на злоупотребата с алкохол.

Статия на Healthy Eating описва как  в големи количества алкохола дразни лигавиците на стомаха и червата. При стомаха това се проявява с гастрит. Тогава се отделя по-малко солна киселина и това пречи на усвояването на витамин Б12. Пониженото производство на киселина от друга страна може да предизвика размножението на патогенни бактерии в червата, които използват молекулите на витамина за своя храна и пречат за неговото достигане до кръвните клетки. Въпреки че витаминът е водоразтворим, той се съхранява в продължение на месеци в черния дроб. Хроничната злоупотреба с алкохол води до различни изменения и некрози на черния дроб, които от своя страна водят до дефицит, независимо, че диетата не е вегетарианска. От друга страна алкохолиците и тези, които консумират ежедневно над 3 напитки нямат изградени навици за здравословно хранене и в менюто им не присъстват храни, богати на витамини от рода на Б.

За още информация може да посетите сайта на инициативата България без дефицит на Б12