Количката е празна


обратно

Какво е колаген? 7 начина, по които колагенът може да подсили вашето здраве

16 август 2015

Може да го разпознаете като съставка в любимия ви лосион за тяло или може би сте го забелязали като хранителна добавка, който се откроява на щандовете в редицата с витамините. Но какво е колаген и как може да го вместите в живота си?

Колагенът е най-богатият протеин в нашите тела. Намира се в нашите мускули, кости, кожа и сухожилия. Той е "лепилото", което държи тялото цяло. Придава на кожата сила и еластичност и помага подмяната на мъртвите кожни клетки.

Производството на колаген в тяло ни естествено започва да намалява с възрастта. В следствие от това се появяват бръчки, отпуска се кожата, а хрущялите в ставите отслабват (здравейте, крака на скелет). Други фактори, като диети с високо съдържание на захар, пушене и излагане на слънце, също допринасят за изчерпването нивата на колаген.

И така, какво е колаген? Различава ли се от желатина?

Може би сте чували колаген и желатин да се произнасят в еднакъв смисъл. Това е, защото желатинът се извлича от колаген - когато колагенът се разгражда, става желатин. Чудесен пример за това е намерен в костния бульон: Костите са заредени с колаген и когато се готви бульон, той се разгражда на желатин.

С други думи, желатинът е пълен със същите добри качества като колагена, просто в различна форма.

Хранителни стойности на колагена

Но точно колко здравословни са колагенът и желатинът за вас, наистина? Много! В действителност, желатинът беше една от първите храни, използвани за медицинско лечение в древен Китай - нашите предци са разпознли тази храна, като лекарство доста отдавна! Желатинът е чудесен за хора с хранителни алергии или чувствителност; дори помага телата им да се справят с тези храни по-добре.

Колагенът е пълен с условни аминокиселини като аргинин, глутамин, глицин и пролин. Това са аминокиселини, които при нормални обстоятелства, се произвеждат от тялото.

Въпреки това, когато сте болни, подложени на стрес или друго нездравословно нещо, тялото ви може да не е в състояние самостоятелно да произвежда достатъчно от тези аминокиселини. То се нуждае от помощ чрез външни източници (диета или добавки), за да се зареди с достатъчно количество.

И тези "несъществени" аминокиселини всъщност са дяволски важни. Пролинът и глицинът, по-специално, играят важна роля за нормалното функциониране на тялото ви.

Пролинът съставлява почти 15% от колагена. Също така помага на артериалните стени да освобождават натрупването на мазнини в кръвта, стопява мазнините в артериите и свежда до минимум натрупването им. Здравите артерии са равни на здраво сърце!

Глицинът също съставлява важна част от колагена. Макар да е най-малката аминокиселина, за глицина важи твърдението, че големите неща идват в малки опаковки.

За да се осигури правилно функциониране на нашите клетки, той помага за изграждане на здрави ДНК вериги. Това е и една от трите аминокиселини, които образуват креатина, който пък спомага здравословния растеж на мускулите и увеличава производството на енергия по време на тренировки.

ТОП 7 НА ПОЛЗИТЕ ОТ КОЛАГЕНА

ползи от колагена

Ако все още не сте убедени, че колагенът трябва да играе по-голяма роля в начина ви на живот, вижте тези седем ползи.

1. Кожа и коса
С напредване на възрастта производството на колаген спада - това се случва и докато четете това! Физически се забелязва, като видите: увиснала кожа, повече бръчки и по-малко еластичност. Увеличаването нивата на колаген може да помогне на кожата ви да изглежда по-стегната, гладка и да спомогне за нормалното обновяване и възстановяване на кожните клетки.

2. Стави
Някога чувствали ли сте се все едно имате крака на скелет? Мда, това е загуба на колаген. Получава се, когато го губим - сухожилията ни и ставните връзки започват да се движат по-трудно, което води до скованост, подути стави и др.

Приема на повече колаген е като смазването на скърцаща панта на вратата: ще помогне на ставите ви да се движат по-лесно, намалява болките в тях и дори намалява риска от влошаване им (1, 2, 3). Скорошно изследване установи, че лечението с колаген е ефективно дори при остеоартрит и други ставни заболявания. (4)

3. Пропускливи черва
Ако страдате от синдрома на пропускливите черва, състояние, при което лошите токсини са в състояние да преминават през храносмилателния тракт, колагенът може да бъде невероятно полезен. Той ще помогне да се разградят протеините и успокоява лигавицата на червата, заздравява увредените клетъчните стени и ги изпълва лековити аминокиселини. Помага и за абсорбирането на вода, запазвайки свободното движение в храносмилателния тракт.

4. Увеличава метаболизма и енергията
С увеличаване на колагена, може да ускорите метаболизма си. Глицинът, който се намира в колагена, помага на изпомпването на захар в тъканите на тялото, за да увеличи нивата на енергия. Помага и за развитието на мускулите – съответно те изгарят повече калории, отколкото мазнини. Комбинирайте всички добавки с витамин С, за да подсигурите на тялото си конвертиране на колагена в използваем протеин, който възстановява източника на вашата енергия и жизненост.

5. Укрепва ноктите и зъбите
Някога да са ви се лющили и цепили ноктите? Е, може да обвиним липсата на колаген за това. Колагеновият протеин е градивен елемент на ноктите и също така на зъбите! Добавянето на колаген в хранителния ви режим помага да поддържате ноктите силни и зъбите здрави!

6. Детоксикация
Ако искате да детоксицирате тялото си, колагенът е изключително полезен за това. Глицинът помага за намаляване на вредите от чернодробните преживявания, когато се поглъщат чужди вещества, които не трябва да преминават през него.
Един от най-лесните начини да се прочисти черния дроб - е с костен бульон; Аз често препоръчвам тридневна детоксикация с костен бульон за бързо възстановяване на пропускливите черва. Това ще помогне на тялото да се отърве от химикали и да се "рестартират" червата ви.

7. Намаляване на целулита / стриите
Когато кожата губи своята еластичност, заради понижаване на колагена, има и друг страничен ефект: по-видим целулит! Тогава кожата е по-тънка и целулита става по-забележим - вече нищо от това какво се случва под повърхността, не може да се скрие. Подобряване еластичността на кожата чрез колаген ще помогне за намаляването на тези трапчинки по кожата.

 

Получаване на колаген във вашия бульон на живота

Предците ни са приемали по малко колаген по естествен начин и е било част от живота им, тъй като по-рано традиционните ястия включвали цялостно изяждане на животното. Казано по-просто, те са яли много повече от частите на животните, като кожа, сухожилия и ставните връзки, които ние днес изхвърляме.

За щастие, можем да се върнем към основите. Един от любимите ми начини, чрез които може да увеличим приема на колаген, е като се прави бульон от кости, например пилешки бульон. Това е здравословен, вкусен и икономичен начин, по който се използват частите на едно животно, които не могат директно да се консумират - без остатъци.

Също така е безумно полезен за вас. Тъй като това са неядливи животински части, оставете ги да къкрят в продължение на часове или дни, така освобождават колагена в лесен за усвояване бульон.

Колагеновите хранителни добавки, са още един лесен начин да увеличите приема на колаген. Уверете се, че е извлечен от хранени с трева и отгледани на пасища крави (без никакви антибиотици или химикали). Колагеновите добавки могат да бъдат смесени в шейкове, супи или дори в печива, за да осигури здравословните ползи на колагена без да внася допълнителен вкус към любимите ви ястия.

Важно е да се отбележи, че има много фактори, които подпомагат образуването и използването на колаген в тялото, такива като витамин С, манган, мед, пролин и храни с високо антоцианидини (като боровинки, череши и къпини). За да може да се задейства колагенът в тялото, винаги взимайте добавки с източник на аминокиселини и витамин C или се уверете, че вашата добавка включва тези активиращи хранителни вещества, за да се осигури усвояването и полезността за тялото.

Освен това, докато много кремове и пудри твърдят, че съживяват кожата чрез добавяне на колаген, молекулите в тези актуални продукти обикновено са твърде големи, за да проникнат и да се абсорбират в кожата. Чрез костните бульони и добавки ще подобрите тяло си отвътре-навън.

На последно място, трябва да знаете, че определени храни- като тежките такива на аминокиселини - увеличават растежа на колаген повече от други. Животинските продукти като яйца, птиче месо, риба и мляко, всички те помагат за подсилване формирането на колаген. Но вегетарианците да не се страхуват! Вие също можете да използвате колагена в рецептите си, като готвите за вашето семейство и деца, като например домашно направено здравословно желе или изцяло натурални плодови закуски.

 

колаген

Тази статия е превод на оригинала от сайта на Dr. Josh Axe, - What is Collagen? 7 Ways Collagen Can Boost Your Health