Количката е празна


обратно

Нутриционистът Елена Терзиева с още информация за витамин B12

18 ноември 2017

Аз се казвам Елена Терзиева и от повече от 10 години се занимавам със здравословен начин на живот и хранене.

Желанието ми за развитие и за задълбаване в темата ме отведе към едно по-сериозно образование и така се записах в Canadian School of Natural Nutrition – едно от елитните училища за холистични нутриционисти в света. Ако се чудите какво означава тази професия – това е човек, който е запознат в дълбочина с храните, тяхното въздействие върху организма и здравето. Разглеждам човека като цялостно същество и като личност, включвайки анатомията и на тялото, и на духа. Консултирам ежедневно хора от всички точки на света как да се хранят, кои храни и биоактивни добавки са полезни за тях лично и как да си изградят здравословни навици.

Като вегетарианец не мога да не задълбая в темата за широко обсъждания витамин В12. Привържениците на месоядството твърдят, че ако не консумираме животински продукти, не можем да си го набавим. Същевременно от  недостиг на този витамин и съответните заболявания страдат и немалко хора, консумиращи месо. По-надолу ще разгледаме, защо това е така, както и:

Kакви симптоми да търсим, за да разберем дали имаме дефицит на В12?

Застрашени ли сме от недостиг, ако сме вегетарианци или вегани?

От къде да си набавим В12?

И как най-добре се усвоява?

Нутриционистът Елена Терзиева за витамин B12

Защо е толкова важен В12?

Ролята на В12, наричан още кобаламин или „червения витамин“, преди време ми се струваше преекспонирана. Считах, че тъй като полезните бактерии в червата ни го произвеждат, няма опасност да изпадна в недостиг. Първо ме разубеди фактът, че след около година вегетарианско хранене започнах да чувствам умора и отпадналост, да се трошат ноктите и да пада косата ми и да не мога да се фокусирам добре. Оказа се, че имам анемия. Изборът ми беше да се върна обратно към месото, както ме посъветваха тогава лекарите. Години по-късно, преминах пак на вегетарианско хранене, но вече бях подготвена. Когато отново ми поставиха диагноза анемия, реших да постъпя по различен начин. Но преди да споделя, как стана това, нека първо разясним, защо витамин В12 е наистина уникален и кои са така важните функции, които извършва червеният витамин в нашия организъм. За разлика от другите витамини, той е необходим в съвсем малки дози (3-4 mcg), но пък ролята му е огромна:  

Елена Терзиева нутриционист за липсата на витамин b12 при вегетарианците и веганите

  • Участва в образуването на миелиновата обвивка на нервите и е необходим за правилното функциониране на цялата нервна система
  • Стимулира растежа и подобрява апетита при децата
  • Необходим е за формирането на червените кръвни телца
  • „Енергийният витамин“ – дарява с енергия, когато е приет с храни, които го съдържат или като хранителна добавка
  • Спомага за усвояването на протеините, мазнините и въглехидратите
  • Участва в синтеза на ДНК и РНК, както и в производството на холин (друг витамин от групата В) и метионин (аминокиселина)
  • „Витаминът на дълголетието“ – спомага за нивото на енергия, активността и работата на нервната система при възрастните
  • При бременност В12, заедно с В6 и Фолиева киселина, намалява риска от спина бифида и подобрява интелектуалното развитие на детето
  • Подобрява настроението и предотвратява депресията

Червеният витамин, заедно с витамините В3, В6, фолиева киселина и В12, е сред най-добрите приятели на нашия мозък. Те контролират процеса на метилация, чрез който мозъкът поддържа всички функции в нашето тяло в баланс. Ако сме под стрес обаче, което е типично за повечето от нас в днешно време, метилацията се нарушава. Тъй като всеки от нас живее в различна среда и има нужда от различни дози витамин В12, аз предпочитам да следя не толкова за дозите, които приемаме с храната и добавките, колкото симптомите на недостиг:

 

  • Усещане за замаяност или разсеяност, трудна концентрация Елена Терзиева за дефицита на витамин B12 метилколабин
  • Тревожност и вътрешно напрежение
  • Умора и отпадналост
  • Сърцебиене
  • Недостиг на въздух и болки в гърдите
  • Възпален, червен и лъскав език
  • Нокти с форма на лъжички
  • Пищене в ушите
  • Липса на апетит; загуба на тегло
  • Повишена поспаливост и събуждане неотпочинал/а
  • Слухови или визуални халюцинации
  • По-меки изпражнения
  • Кожни проблеми
  • Склонност към напълняване и наднормено тегло
  • Чести промени в настроението
  • Трудно достигане на оргазъм при секс
  • Менструални нарушения
  • Анемия

Ако имате поне 5 от тези симптоми, си заслужава да приемате допълнително витамин В12 поне за 2 месеца.

За да разберете дали имате нужда от В12, може да си изследвате и нивата си на хомоцистеин. Ако са над 6, то е препоръчително да приемате червения витамин, като правите контролни изследвания на всеки месец и половина, за да следите дали не са влезли в норма. Още по-сигурен ще бъде ефектът, ако приложите схема с фолиева киселина, В2, В6 и цинк, която да ви бъде съставена от нутриционист с дози според личните ви показатели.

Въпросът е: как е най-добре да си набавим В12?

До голяма степен това може да стане чрез храната, но има някои детайли, които трябва да имате предвид. Най-важният е, че недостигът на витамин В12 се дължи както на ниските му количества в менюто, така и на понижени нива на солна киселина в стомаха, тъй като тя участва в неговото усвояване. Ако не сте сигурни дали отделяте достатъчно солна киселина, най-добре да си го набавите чрез биоактивна добавка. Друг важен детайл е, че организмът ни използва метилирана форма на витамин В12, а много от нас не могат да преобразуват неметилираните форми. Т.е. дори и да го приемаме, той е неизползваем. Затова си струва да приемаме, макар и малко по-скъпата, метилирана форма (метилкобаламин), за да сме сигурни, че сме го усвоили. А за да избегнем проблема със солната киселина – под формата на капки е най-подходящият вариант, тъй като чрез лигавицата червеният витамин попада директно в кръвта. Капките за нос Витамин В12 CureSupport са много подходящи в този случай. Те са признати и от The Vegan Society, което е добра новина за вегетарианците и веганите, на които ще се върна по-долу. А ето и как да използваме самите капки за нос с витамин Б12. 

Иначе В12 се съдържа в следните храни:

  • Месо
  • Риба (особено по-мазните като пъстърва, херинга и скумрия)
  • Бирена и хранителна мая
  • Морски дарове и черупчести
  • Ферментирали, накиснати за няколко часа бобови, зърнени, ядки
  • Също така в яйца (в жълтъка) и млечни продукти (особено кисело мляко)

Ако приемаме витамин В12 като добавка и с храната няма опасност да предозираме, тъй като той е водоразтворим витамин и излишното количество се изхвърля с урината. Това е причината тя да е понякога жълта като лимонада, когато приемаме витамин В.

Още информация на български език можете да намерите на http://vitaminb-12.com/

И не на последно място, нека обърнем специално внимание на вегетарианците и веганите. Застрашени ли сме наистина или не? Освен моят личен опит, подобни резултати показва и мащабно проучване на  Оксфорд, което разглежда четири групи хора: месоядни, вегетарианци (ядящи риба), вегетарианци и вегани. Резултатите са в полза на вегетарианското и веганското меню по повечето показатели,  освен че тези две групи наистина показват ниско ниво на витамин В12. Моите пък лични изследвания, които съм провела с био скенер (квантов анализатор) на над 1500 човека показват, че при всички вегани и вегетарианци, които си набавят витамин В12 чрез биоактивна добавка, той е в норма за периода, в който приемат добавката.

Елена Терзиева за дефицита на витамин b12 при бременните жени

Има и още една група или по-скоро период от живота на нас, жените, когато често развиваме анемия и имаме повишена потребност от витамин В. И това е периода на бременността. Повечето акушер-гинеколози предписват фолиева киселина като профилактика на спина бифида, но рядко се препоръчва нещо по-различно. Поради страх и неинформираност, много жени се приесняват да приемат биоактивни добавки през бременността. Последните изследвания обаче показват, че няма промяна в случаите на спина бифида преди да започне да се препоръчва фолиева киселина и след това. То е защото това не зависи само от нея, а и от В6 и В12, както посочих и по-горе. Същото е и при случаите на анемия през бременността. Препаратите, които се препоръчват, обикновено съдържат неметилирана форма на В12, която е съмнително дали се усвоява. Така аз самата и през двете бременности не успях да си повиша хемоглобина с препоръчаните от доктора препарати, докато не си взех нещата в свои ръце и приемах метилирани форми на витамин В. заедно с желязо и витамин С. Така дори и след раждането, кръвните ми показатели бяха напълно в норма.

 

А относно моя личен опит с анемията, както става ясно – реших си проблема, като ежедневно приемам подходящи за мен биоактивни добавки и се храня пълноценно и здравословно, съобразно потребностите си, сезона и моментното си състояние. От тогава не консумирам месо, защото не го обичам, но поддържам и хемоглобина си в норма по информиран и здравословен начин. Поради липсата на месо вкъщи и съм снимала един от любимите си плодове - нарът – не защото съдържа В12, а заради червения му цвят, напомнящ този витамин.

 

И така четири месеца след раждането на второто си дете, вече съм във форма и на разположение за всеки, който желае да се консултира с мен и с удоволствие ще отговоря на вашите запитвания. Пишете ми на: elena@elenaterzieva.com, чрез сайта: www.elenaterzieva.com или във Facebook на Елена Терзиева.

 

Бъдете здрави и щастливи!

Елена Терзиева

Нутриционист, Експерт по здравословно хранене от CSNN

Източници:

Staying healthy with nutrition – Elson M. Haas MD - https://www.amazon.com/Staying-Healthy-Nutrition-rev-Nutritional/dp/1587611791

CSNN, Nutritional Symptomatology, Handbook for CSNN Students

High compliance with dietary recommendations in a cohort of meat eaters, fish eaters, vegetarians, and vegans: results from the European Prospective Investigation into Cancer and Nutrition–Oxford study - https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4844163/

Prescription for Dietary Wellness – Phyllis A. Balch, CNC - https://www.amazon.com/Prescription-Dietary-Wellness-Using-Foods/dp/1583331476

Optimum Nutrition for the Mind – Patrick Holford - https://www.amazon.com/Optimum-Nutrition-Mind-Patrick-Holford/dp/0749927852