Количката е празна


обратно

Как да ускорим зарастването на счупените кости?

11 юли 2018

Костите са важна част от човешкия организъм. Често се сещаме за тях едва след като усетим болка в ставите или при счупване. Но благодарение на тази твърда рамка ние можем да извършваме разнообразни движения, противодействаме на гравитацията и имаме защита за вътрешните органи.

В човешкото тяло има стотици кости, чийто брой постепенно намалява с израстване на организма. Така например бебета са с около 300 броя, а при възрастните около 206, броят им може да достигне до 212 след отчитането на истинските ребра и допълнителните поясни прешлени.

Много често страдаме от фрактури, които прекъсват целостта на костта. Те могат да са причинени от травма при падане, пътно-транспортно произшествие, насилие и др. Патологичната фрактура на костта се дължи на заболяване, което отслабва отделни зони.

Счупванията, при които кожата е непокътната се наричат затворен тип фактури. При откритите има рани, които излагат костите на риск от замърсяване и инфектиране. Съществува риск от усложнено зарастване на белезите. Учените разработват специални хирургични лепила, които биха позволили на тъканите да бъдат залепени за броени секунди. Компресионни фрактури се случват обикновено в прешлените, когато гръбначния стълб се свива поради остеопороза. Пълни са фрактурите, когато костите се разделят напълно, а непълни са когато костните фрагменти са частично свързани. Това се наблюдава при пукнатини, които не преминават през ширината на костта. Линейните фрактури са успоредни на надлъжната ос на костта. Напречните са под прав ъгъл на дългата ос на костта, а косите са по диагонал. Съществуват още спираловидно и многофрагментно счупване.

Диагностицирането на счупването често се поставя след рентгенова снимка. Тогава се преценява дали ще се направи операция или костите ще бъдат обездвижени, за да се самовъзстановят. Нека да погледнем този процес по-детайлно и да видим има ли начин да го подпомогнем с помощта на определени храни.

Като споменахме бебетата, то много от костите им са образувани от хрущялна тъкан, която с нарастването се втвърдява и отделните костици се съединяват една с друга. Фонтанелите на бебешкия череп са 6 и са меки участъци, които по време на раждането позволяват на костните плочки на черепа да се огънат, за да може главата на бебето да премине през родилния канал. Те са покрити с мембрана от съединителна тъкан. Втвърдяването на костите на черепа води до затваряне на фонтанелите на възраст от 18 до 24 месеца. Хрущялни тъкани има и в ребрата на гръдния кош.

Въпреки, че осигуряват стабилност и служат за опора на тялото костите са тъкан, която непрекъснато се разгражда и самовъзстановява. Освен това променя формата, състава и плътността си. Спомнете си отново за новороденото бебе, което израства и се издължава и за старците, които започват да „растат“ надолу. А също и за възрастните, чиито кости на глезените изглеждат тънки и крехки. Всъщност човешкия череп също страда от загубата на костна плътност и това се отразява на кожата, която след загуба на обем провисва. Костите съдържат нерви, кръвоносни съдове и костен мозък, благодарение на който се създават кръвните клетки. От червените и бели кръвни клетки зависи и дейността на имунната система. Погледнати под микроскоп костите не са плътни, а изглеждат като порест композит, който е съставен от органични, неорганични компоненти и вода. Над 90% от органичните съставки в костите са колаген, който осигурява здравина и същевременно гъвкавост. Неорганичният компонент на костите се състои предимно от калциев фосфат, но присъстват и натрий, калий, флуор, цинк, барий, стронций и пр. Йоните на калция образуват кристали, които са решаващи за твърдостта на костите. Минералните кристали помагат на костите да издържат на огромни сили на натиск. Колагенът, от друга страна, притежава висока еластичности  якост на опън. Ето защо костите реагират като композитен материал. Вече писахме, че колагенът, който участва в изграждането на кожата е разположен по специфичен начин, отразено от  линиите на Лангер и срязванията надлъжно по направлението на колагеновите фибри зарастват по-лесно в сравнение със срязванията напречно на фибрите. По аналогичен начин колагеновите влакна и минералните кристали са ориентирани по надлъжната ос на костите. Ако мислим за дългите бедрени кости, които понасят огромни натоварвания, то фрактурите при тях често са напречно на надлъжната ос.

Какво ще се случи, когато счупите кост? На първо място ще почувствате голяма болка поради наличието на множество нерви. В костта ще се образува пълна или частична пукнатина. Най-вероятно ще посетите лекар и ще ви бъде направена рентгенова снимка. Ако е възможно костите ще бъдат обездвижени с помощта на гипс или друг метод. Възстановяването на костта започва моментално. Първо на мястото ще се образува кръвен съсирек (фрактурен хематом). Ще се активизират и клетките на имунната система, които ще се борят с бактериите, които причиняват инфекции. Ако фрактурата е причинила и разкъсване на кожата ще започне изграждане на нови тъкани за затваряне на раната с помощта на фибробласти, които ще произведат колаген тип I и тип III. Продават се специализирани колагенови гъби, които ускоряват зарастването на рани.  За да растат костите ни по дължина в краищата им се отлагат гъвкави хрущялни тъкани. Благодарение на усилено клетъчно делене те увеличават размерите си. След това започва постепенното прикрепване на калций и други неорганични компоненти и така се получава втвърдяването. По подобен начин се случва възстановяването на счупените кости. Върху фрактурния хематом с помощта на кръвоносните съдове се въвеждат остебласти и костни клетки. Започва производството на хрущялни тъкани, които съдържат колагенови фибри. Върху тях започва отлагането на калций и като малко по малко, ден след ден се регенерира костта. Завършва регенерирането на сухожилия и мускули.

Знаем, че при децата счупванията зарастват значително по-бързо, отколкото при хората в напреднала възраст. Как да подпомогнем възстановяването? Вижте предложения от dr. Axe [2]  и Web MD [3] :

  • Храни с високо съдържание на калций – освен традиционните млечни продукти, можете да се доверите и на зеленолистни зеленчуци, сурово броколи, смокини, едамаме, портокали, сардини, бамя, тофу, бял боб, бадеми.
  • Храни, богати на витамин D3 – мазни риби като сьомга, тон, скумрия, черен дроб, жълтъци на яйца, някои гъби, краве масло, млечни продукти.Именно този витамин подпомага усвояването на калция и се препоръчва като профилактично средство при намаляване на костната плътност. Витамин D има и в слънчевата светлина, а използването на слънцезащитни средства намалява абсорбцията през кожата. От друга страна ултравиолетовите лъчи разрушават колагена в кожата. При рани и татуировки е абсолютно необходимо да се осигури качествена фотозащита. Разбира се през мрачните есенни и зимни дни можем да разчитаме на качествени хранителни добавки с витамин D3.
  • Храни, богати на витамин K1 – пресни и сушени билки, пресен лук, кейл, зеле, глухарче, спанак, марули, брюкселско зеле, чили на прах, аспержи, кисели краставички, сушени сини сливи. Храните с витамин K подпомагат съсирването на кръвта и са полезни при лечение на остеопороза.
  • Храни, богати на протеин за подпомагане синтеза на колаген, важен за изграждането на костите и за зарастването на раните – различни видове месо и субпродукти – пилешка кожа, свински уши, пача, шкембе чорба, риба и изобщо всичко, което съдържа съединителна животинска тъкан. Тук безценен е бульонът от кости, както и супите с животински субпродукти. Известни количества колаген се съдържат и в ципата на яйцата. Ако това ви се вижда прекалено можете да приемате колаген под формата на хранителни добавки с хрущял от акула или лесно смилаем лиофилизиран колаген.
  • Храни, богати на желязо – червени меса, черен дроб, птиче месо, миди, октопод, скариди, риба, боб, леща, нахут, спанак, коприва, натурален шоколад, дори да нямате открити рани при счупване пак можете да имате вътрешни кръвоизливи. Споменахме за образуването на хематоми, но не бива да забравяме, че желязото участва в хемоглобина и пренасянето на кислород от червените кръвни телца.
  • Храни, богати на витамин С – именно той влияе на синтеза на колаген и ще спомогне освен за по-бързото и безболезнено зарастване на раните. Натурални източници са цитрусови плодове, люти чушки, сладки чушки, броколи, папая, ягоди, карфиол, ананас, киви, манго. Интересен факт е, че поради захарите витамин С е бил изолиран и синтезиран не от портокал, а от сладка червена чушка през 1933 г. Ако пушите дневните ви нужди от витамин С са увеличени неколкократно.
  • Храни, богати на цинк – стриди, печен пшеничен зародиш, телешки черен дроб, нетлъсто телешко месо, тиквени семки, сушени динени семки,черен шоколад и какао на прах, агнешко месо, фъстъци, морски раци.

Какво да не консумираме при счупени кости:

  • Алкохол – вреди на костната плътност и увеличава възпалението.
  • Сол – прекалено много натрий вреди на процесите на натрупване на калций.
  • Преработени храни с много е-та.
  • Coca Cola и други газирани напитки с много подсладители – съдържанието на форфор вреди на калция.
  • Тютюнопушене – изисква доста по-големи количества витамин С за заздравяване на раните
  • Кофеин – свързва се с калция и пречи на изграждането на новите тъкани.
  • храни, богати на захари - водят до риск от гликиране на колагена и трудно зарастване на раните
  • висококалорични енергийни "бомби" - възможно е да ограничите физическата си активност. В подобен случаи трябва да намалите и дневния прием на калории, защото има опасност да качите излишни килограми, които още повече ще натежат на костите ви.

Вече споменахме кои са храните, но имайте предвид, че в тялото ви се изграждат нови тъкани. Крайните продукти на гликация (известни като AGEs) водят до промени в структурата на един от основните протеини в човешкото тяло – колагенът, който участва в изграждането на костите, сухожилията, съединителната тъкан и кожата. Вижте 141 примера според количествата на AGEs за термично обработени храни и преценете кои да избягвате.

Използвани източници: 

1. Science ABS - How Does The Human Body Repair A Fractured Bone?

2. Dr. Axe - How to Heal Broken Bones Fast

3. Web MD - A Healing Diet After Bone Fracture