• Количката е празна

Храни, богати на колаген

2019-09-09

Колагенът е един от най-често срещаните протеини в човешкото тяло и влияе както на красотата чрез еластичната сияйна кожа, така и на здравето, защото участва в изграждането на множество различни тъкани. Съществуват 29 различни типа колаген, а в блога на aloha.bg ви запознахме с разликите между колаген тип I и колаген тип II.

Нека да започнем от това, че колагенът се състои от аминокиселини, които се свързват в пептиди, a пептидите образуват колаген. Отделните влакна колаген се свързват в сложни пространствени структури като вид арматура, която осигурява якост на опън и здравина на тъканите. С помощта на еластина след натоварване тъканите възвръщат първоначалната си форма. Всички протеини съдържат неповторима комбинация от аминокиселини. Затова телешкия протеин се различава от граховия и пр. Колагенът съдържа 3 ценни аминокиселини, които не са толкова често срещани в другите храни:

  • Глицин
  • Пролин
  • Хидроксипролин 

Когато приемаме храна, богата на колаген, тя се разгражда в храносмилателния тракт до тези аминокиселини и това подпомага фибробластите да произведат нов колаген. 

Нека да уточним и още нещо - колагенът е единствено и само с животински произход. Учените се опитват да разработят “веган” колаген с помощта на аминокиселини, различни щамове бактерии и генно инженерство. Поради сложната структура е трудно постигането на уникалната пространствена структура на тройната спирала в химична лаборатория. Така че по-скоро може да се говори за поредица от свързани аминокиселини и пептиди, но това са резултати от сериозни научни разработки. Конкретно в плодовете и зеленчуците има протеини, но те не са точно колаген. Но има добра новина и за веганите - някои растителни храни подпомагат синтеза на колаген в човешкия организъм, благодарение на съдържащите се в тях аминокиселини, витамини и микроелементи.

Много често тялото ни се нуждае от много повече колаген, отколкото има в наличност. Това е така, защото след навършване на 25-годишна възраст фибробластите постепенно спират да произвеждат този важен протеин и настъпва дисбаланс между новосъздадения колаген и разградения. От друга страна някои заболявания възникват именно когато колагенът съдържа много здрави кръстосани връзки между отделните влакна и е практически неразградим. Вече сме писали за смъртоносната белодробна фиброза и сърдечната недостатъчност, при която специализираните клетки на сърцето (кардиомиоцити) са заменени от влакна съединителна тъкан, а именно колаген. В подобни тъкани с медицинска цел се вкарват различни микроорганизми и ензими, но патогени бактерии могат да разтворят колагена в тялото чрез процеса колагеназа и да доведат до гингивит и пародонтоза, кожна форма на антракс със специфични черни циреи, опасна газова гангрена, заболявания на стомашно-чревния тракт и пр. 

Разрушаване на колагена от бактерии

Множество клинични изследвания показват, че използването на хранителни добавки с колаген тип I и колаген тип II, или храни, богати на колаген има различни ползи като:

Практически колагенът участва в изграждането на почти всички тъкани и органи в човешкото тяло. 

А ето и храните от животински произход, които са най-богати на колаген.

Костен бульон. Вече споменахме, че органичната част от костите се състои от протеини като колаген тип I. След сваряването им се разрушават много от връзките между отделните колагенови влакна и можете да получите много аминокиселини, които са градивните елементи на колагена. Ако добавите хрущяли към бульона, той ще се обогати и с колаген тип II. Най-пълноценният костен бульон се получава като след кипване варенето продължава при ниски температури в продължение на 6-12 часа. Кубчетата бульон съответно не са добър източник на колаген, а съдържат много сол, натриев моноглутамат и различни подправки.

Сварени свински уши. Знаете добре, че след охлаждането се получава гелообразна субстанция, известна и като пача. Точно тя е богата на желатин. По същия начин може да си приготвите и свински крака и опашки. Те съдържат както хрущялни тъкани, полезни за ставите, така и кожа, която е сред най-богатите източници на колаген тип I, но както знаем обикновено под нея има големи количества подкожни мазнини, а в случая със свинските уши това не е така.

Черва, които се използват като естествена обвивка на колбаси и кървавица. Те са разтегливи именно поради наличието на колаген и еластин.

Пилешки крака, крила и изобщо всичко, което съдържа много кожа. Пилешките гърди без кожа съответно не са сред топ източниците на колаген. Пилешката супа, приготвена от пилешки фенер с множество кости, хрущяли и кожа ще е значително по-добър източник на колаген в сравнение със супата, приготвена от пилешки гърди и то без кожа. Малко по-надолу ще обясним как вида на термична обработка влияе на качествата на храната чрез образуването на крайни продукти на гликация. 

В рибата, богати на колаген тип I са кожите, както и костите. От плавателни мехури на риба се прави ценен рибен туткал - едно от най-древните лепила, което се използва и днес.  В акулите целия скелет е изграден от хрущяли, богати на колаген тип II, който е добър за ставите. 

Така наречения “морски колаген” всъщност съдържа не само риби, но и медузи, черупчести и различни мекотели. Поради силното замърсяване на Световния океан с различни тежки метали и токсини не е много препоръчително да приемате колаген с неуточнен произход.

Ако трябва да обобщим най-богати на колаген са кожата, костите, сухожилията и хрущялите на птици, бозайници и риби. 

В кокошите яйца има някои от аминокиселините, които съставят колагена. Отделно между белтъка на яйцето и черупката, както и между жълтъка и белтъка има много тънки мембрани, също богати на колаген. 

Как стои обаче въпроса с преработените месни продукти като малотрайни колбаси, кренвирши, шунка, месни консерви и пр.?

В някои от тях нарочно се добавя колаген и това се изписва на етикета. Освен че е като вид лепило, което обединява различните части, колагенът увеличава многократно обема си във вода като набъбва. При по-ниски температури тази вода образува желе, а при по-високи отново преминава в течно състояние. Освен това в някои от малотрайните колбаси присъстват смелени кожи и парченца кости. Така че може да се каже, че чистото месо без кожа, кости, хрущяли и сухожилия не е най-добрия източник на колаген, но някои марки кренвирши са с цел понижаване на цената и повишаване на обема след набъбване на колагена от водата. 

Проблемът е, че освен колаген може да съдържат и други помощни вещества и опасни Е-та, които влияят по различен начин на организма. 

Ако не приемате храни от животински произход пак има начин да стимулираме образуването на нов колаген.

Витамин С не може да се образува в нашето тяло и затова трябва да си го набавяме чрез храната или с добавки. Дневната нужда е около 100 mg, но тя се увеличава значително при тютюнопушене, бременност и кърмене и други състояния. Трябва да се има предвид, че този водноразтворим витамин се разрушава при готвене с високи температури. Освен добре известните цитрусови плодове, добър източник на витамин С са и чушките, домати, ягоди, зеленолистни зеленчуци, картофи, ядливи водорасли като келп и пр. Прекомерният прием на 1000-1500 mg / дневно витамин С може да има негативни ефекти при хората с бъбречни заболявания като ускори процесите на образуване на пясък и камъни.

Колкото и странно да ни се струва днес, в миналото  продължителната липса на витамин С е била смъртоносна. Откриването на витамин С се дължи именно на нелечимата през средновековието болест скорбут, при която настъпва нарушение в синтеза на нов колаген именно поради липса на витамин С. На първия етап хората чувстват болки в мускулите и ставите, чиито хрущяли са изградени от колаген тип II. Вторият етап се характеризира с набъбване на венците, кървене, сърбеж и парене в устната кухина. Корените на зъбите са нестабилни. На третия етап някои тъкани, богати на колаген започват да се разпадат. Кожата също започва да се разпада и се появява гангрена. Болките в мускулите и ставите са непоносими. На четвъртия етап кожата е черна. Смъртта настъпва след кръвоизлив в мозъка или проблеми със сърдечно-съдовата система. Но дори и на този последен етап високи дози витамин С са животоспасяващи. Колкото и да е странно, повечето от витамините са открити преди по-малко от век, през 30-те и 40-те години на XX век, а конкретно витамин С е открит през 1933 г. Така че дори всекидневно да приемаме животински храни, богати на протеини и аминокиселини,  ако не получаваме достатъчно витамин, С синтеза на нов колаген ще бъде затруднен и това ще доведе до различни болестни изменения в тялото. 

Микроелементът мед също влияе на синтеза на колаген. Най-богатите храни са черен дроб (гъши, патешки, телешки), сушени гъби, стриди, сусам, кашу, желатин, калмари, черен шоколад, слънчогледови семки, омари, соя, соев протеин, орехи, сушени домати, тиквени семки, червена леща, шам-фъстък, кайсиеви ядки, фъстъци, бадеми, елда, ленено семе, боб и пр.

Храните, богати на растителни протеини съдържат аминокиселини, които могат да помогнат за изграждането на колагена. 

Кои храни не са добри за синтеза на колаген? 

Колагенът е естествено гликиран като молекулите му са свързани с молекули захар. При диабет с неконтролирана кръвна захар  колагенът може да се свърже с молекули захар, чието място не бива да е там. Вероятно се сещате за трудно зарастващите рани при диабетиците и различните проблеми с вътрешни органи. Една от причините е образуването на пространствени решетки от колаген с неправилна структура.  Освен това се образуват крайни продукти на гликация. 

През 1912 г. френския химик Л. Майлар описва реакция, при която се получава химична реакция между аминокиселини и захари. Това се случва много бързо при температури над 140° С. Най-много крайни продукти на гликация ( Advanced glycation end products - AGEs) се образуват при печене при температури над 220° С и пържене над 180° С. Варенето при 100° С води до по-малко AGEs.  Можете да разпознаете храните, богати на крайни гликиращи продукти по кафявата карамелизирана коричка и специфичен аромат. Най-високи стойности на AGEs има в храните с повече мазнини и месните продукти, а най-ниски количества в храните, богати на въглехидрати. Протеините, сред които е и колагенът, са изградени от аминокиселини също си взаимодействат със захарите. Затова споменахме, че е добре костния бульон да се вари дълго време при ниски температури и е в него са разтворени аминокиселините, които изграждат колаген. Практически ние не можем да изядем костите. В този ред на мисли сварените свински уши са по-полезни от изпечените на скара или изпържените при високи температури във фритюрник. Свареното пиле е по-добро от изпеченото на грил и пр.

В миналото хората не са разполагали с електрически уреди, не са имали скари и фритюрници. Тогава вредните крайни продукти на гликация са се отделяли чрез бъбреците. Днес ние поемаме многократно повече от тези вещества и те се натрупват в различни тъкани като увреждат функциите им. Вижте списък със 141 храни според начина им на приготвяне и съдържание на крайни продукти на гликация - AGEs.

Храните, богати на антиоксиданти намаляват влиянието на вредните AGEs и съответно са добри за синтеза на нови протеини като колаген. 

И след като споменахме, че колагенът може да бъде разтворен от различни микроорганизми, храните богати на естествени антибиотици като лук и чесън също са добри с цел превенция. Вероятно положително въздействие имат и полезните пробиотични бактерии от киселото мляко, киселото зеле и естествено ферментиралите туршии. 

Тютюнопушенето от друга страна освен че изчерпва витамин С от организма, вкарва в организма коктейл от стотици непознати химични съединения. Както споменахме те могат да доведат до смъртоносни изменения в белите дробове (фиброза), както и директно да нарушат синтеза на колаген. Това може да се отрази пагубно на еластичността на съдовете и да предизвика увреждания на вътрешните органи. Тютюневият дим влияе на кожата на лицето, води до пожълтяване на зъбите и пр. 

Ултравиолетовите лъчи на Слънцето разрушават колагена в кожата и ускоряват процесите на стареенеУлтравиолетовите лъчи на Слънцето или в солариума водят до директно разрушаване на колагена в дермата на кожата и ускорено състаряване. 

Ултравиолетовото облъчване  се дели на 3 основни типа според дължината на вълната:

  • UVA (400-315 nm)
  • UVB (315 -280nm)
  • UVC (280-160 nm)

И трите типа водят до физични  и химични изменения в живите организми. В резултат на тези опасни лъчи се освобождават свободни радикали, които се натрупват и извънклетъчната матрица и причиняват увреждане на макромолекулите.

Кожата е външната граница на организма и тя поема огромна част от това лъчение. Фибрилите от колаген тип I, който е най-разпространения компонент на човешката съединителна тъкан (кожа, кости и сухожилия), винаги са под негативното влияние на UV лъчите. Разпадането на колагеновите фибрили под въздействие на светлината е причина както  за появата на бръчки, така и провокира развитието на рак на кожата. 

Освен това мутации на гените, свързани с колагена могат да предизвикат различни форми на синдром на Ейлерс Данлос, синдром на Алпорт, различни увреждания на кожата  като Реактивна перфорираща колагеноза и пр. 

Ако искате да възстановите колагена в кожата и да “изтриете” няколко години от лицето си едва ли ще наложите участъците със свинска или телешка кожа. В такъв случай може да се доверите на козметиката с колаген или натуралния колаген гел, извлечен от кожата на сладководни риби като толстолоб. Те се отглеждат в чисти води в езеро в Полша и притежават редица сертификати за качество и чистота. Ето още няколко отговора на въпроса Защо да изберем натурален рибен колаген от aloha.bg?

Кожата на рибите е с неповторими антибактериални свойства, а колагенът не е източник на приони. Освен това не са използвани консерванти като парабени, а напълно естествената млечна киселина, която нежно ексфолира вроговените клетки от епидермиса и спомага за избледняването на пигментни петна. Натуралният рибен колаген съдържа и еластин, който повишава естествената еластичност на кожата и предотвратява появата на мимически бръчки, провисвания под въздействието на гравитацията и деформиране на кожата около стави. Не забравяйте да намокрите лицето си преди нанасяне на гела с натурален колаген с цел увеличаване на обема и набъбване на фибрите колаген.

Тъй като вероятно не ядете хрущялите около пилешките кости, в менюто ви едва ли присъства често хрущялен скелет от акула и е трудно локално да нанесете на колянната или тазобедрената става крем с колаген тип II, който да достигне до местопредназначението си можете да приемате хранителни добавки с колаген Invita Active срещу болки в ставите с хрущял от акула. 

Можете да използвате и тази хранителна добавка с колаген тип I за красива кожа, непропускливи черва, силни и еластични мускули и сухожилия, устойчивост на съединителната тъкан и профилактика на хернии, добро зрение,  здрави венци и пр.