Количката е празна


обратно

Още един начин да подобрим функциите на храносмилателната система

7 февруари 2018

Повечето от нас са чували от тв рекламите за ползите от колагена при облекчаване на болките в ставите и забавяне на процесите на стареене на кожата. Много спортисти използват колаген като източник на протеини и за по-бързо възстановяване след тежки тренировки. Знаете ли, че поглъщането на колаген може да подобри функциите на храносмилателната система и дори да повлияе на растежа на пробиотичните бактерии в червата?

Както вече уточнихме в статията на Елена Терзиева - Здравето се заражда в червата

„Всички болести започват от червата“ е казал Хипократ, но едва 2500г. по-късно преоткриваме твърдението на бащата на медицината. И нищо чудно, защото ортодоксалната медицина, която все още е основният подход при лечението на заболяванията, се насочва само и единствено към болния орган, а не търси причините за заболяването. Ако проследим обаче механизма на зараждане на всяка болест, ще стигнем до едно и също място – червата.

При възрастен човек тънките черва са дълги над 6-7 метра и за да се съберат на малкото им налично пространство, са нагърчени и надиплени в коремната ни кухина. Те са мястото, където става усвояването на хранителните вещества. Покрити са с меки власинки, наречени вили и ако ги погледнем под микроскоп, повърхността им ще ни заприлича на мек персийски килим. Но само ако са здрави!

Дебелото черво сме го виждали на картинки в учебника по биология като къдрав гирлянд, който обикаля тънките черва от три страни, провисвайки леко над тях. Функцията му е да изстиска последните хранителни вещества, останали в храната и неусвоени от тънките черва, както и да изцеди водата от нея. За целта стените на дебелото черво са гладки, но пък съвсем не е скучно вътре. "

Какво представлява колагенът?

Това е естествен протеин, който се намира в човешкото тяло. Той съдържа различни аминокиселини, а повечето хранителни добавки с колаген съдържат глицин и пролин. Най-богатият източник на глицин е желатиновия протеин и всички източници на желатин – хрущяли, кожа и други меки тъкани. Концентрацията на глицин в желатина достига до 11 грама за 100 грама.

Глицинът се използва от организма като инхибиторен невротрансмитер. Той предпазва от хипервъзбудимост, причинена от глутамат (вече сме писали по-подробно за последствията от за 10-те най-опасни Е-та). Научно изследване  доказва, че със своето успокояващо действие глицинът подпомага релаксацията и съня. Освен това се бори с инсулиновата резистентност (източник Oxford Academic), намалява възпалителните процеси и подпомага функциите на черния дроб.

Основната биологична функция на глицина е формирането на протеини, като играе ключова роля при синтеза на колаген след като си взаимодейства с хидроксипролин. Пролинът увеличава метаболизма, намалява атеросклерозата и регулира функциите на имунната система. Глицинът и пролинът могат да бъдат произведени от тялото ни от други аминокиселини, но само ако приемаме достатъчно чист протеин от храната. Приемането на хранителни добавки с колаген осигурява оптимални количества от тези ценни аминокиселини, както и глутамин, лизин и аргинин, които подобряват общото физическо състояние.

Съществуват над 20 вида колаген, но едни от най-често разпространените в човешкото тяло са :

Колаген тип I е най-често срещащия се. Присъства в новообразуваната тъкан при белези и рани, сухожилията, кожата, стените на кръвоносните съдове, роговици, обгражда мускулните влакна. Участва дори в дентина на зъбите и пр. Важен е за доброто функциониране на мускулите, очите, кожата, сърдечно-съдовата система, костите, зарастването на раните и пр.

Колаген тип II откриваме в хрущяла на ставите, между прешлените на гръбначния стълб и в стъкловидното тяло на окото. С негова помощ можем да избегнем болките в ставите, гръбнака и очите.

Колаген тип III е също често срещан. Можем да го намерим в стените на червата (вижте още 20 удивителни факта за човешките черва), шийката на матката при бременни жени, мускулите, тъканта при белезите, кръвоносните съдове и пр. Комбинира се с колаген тип I. Важен е за дейността на храносмилателната, мускулната и сърдечно-съдовата система.

Разграждането на колагена започва в стомаха. Първата стъпка се състои в получаването на дипептиди и трипептиди или свободни аминокиселини. Панкреасът както и тънките черва допълнително подпомагат разграждането на пептидите до ценни аминокиселини като глицин. Изследване показва, че той селективно защитава тънките черва дори и след проява на системно тежко увреждане. Тъй като е нетоксичен при ниски дози, приема на умерени дози глиция (50-100 мг/кг телесно тегло) може да е подходящ за предпазване на чревни увреждания по време на сепсис.

Някои от аминокиселините участват в процеси в стомашно-чревния тракт, а други навлизат в кръвообръщението. Част от пептидите подпомагат ценните Бифидобактерии в червата и служат като пребиотик.

Пропускливите черва могат да бъдат излекувани чрез добавки с колаген

Как поглъщането на колаген подобрява храносмилателните процеси?

Както вече споменахме най-малката аминокиселина в човешкото тяло – глицинът, подобрява храносмилането, регулира възпалителните процеси, защитава лигавицата на червата  и пр. Днес чест проблем са пропускливите черва. Клетките, които изграждат червата се раздалечават една от друга и се получават микроскопични дупчици. Вече споменахме, че колагенът участва в изграждането на червата. Думата колаген произлиза от гръцки и означава лепило. След като липсва свързващото вещество се образуват достатъчното големи дупки, за да позволят преминаването на по-големи молекули директно в кръвния поток. В такъв случай хранителните вещества, които поемаме с храната не се разпадат на съставните си части. Те преминават през стените на червата и навлизат в кръвния поток. Сред тях има и вируси, патогенни бактерии и пр. Имунната система се задейства и започва да ги атакува, намесва се и черния дроб, който непрекъснато се стреми да неутрализира токсините. Малката аминокиселина глицин освен всичко изброено предпазва черния дроб, подпомага цялостната  детоксикация на организма и регулира производството на жлъчна киселина. Разбира се съществуват различни видове колаген според източника на извличане. Вече е установено, че колагенът, извлечен от кожата на риби затваря микроскопичните дупчици в тънките черва и намалява пропускливостта им.

Какво да търсите в колагеновата хранителна добавка ?

Тъй като повечето хора се ограничават до мускулното месо от животните, вместо да се ядат всички животински части, достъпни за нас (органи, краката, кожата и т.н.), вече не получаваме постоянно колаген чрез храната си. И съжалявам, вегетарианци, но и вие не го получавате. Освен ако не пиете костен бульон всеки ден или не ядете няколко кила сьомга, трябва да се търсят другаде добавки с този жизненоважен протеин, за да се възползвате от огромния му набор от суперсили.

Най-важното при избора на колагенова хранителна добавка, е нейният източник. Избягвайте колагенови хранителни добавки, които имат някакво добавено вещество, оцветители или консерванти и тези, произхождащи от зърнено-хранени крави, третирани с антибиотици. Препоръчвам само произхождащи от риба, тъй като рибният колаген е богат източник на пептиди и аминокиселини, включително на екзогени. Аминокиселините, получени от рибния колаген и съдържащи се в биодобавките, стимулират синтеза на колаген. Доказано е, че неговата структура е най-близка до тази на човешкия колаген и той притежава добра способност да прониква в по-дълбоките слоеве на кожата.

Друго, за което е хубаво да се следи е дали е хидролизиран или лиофилизиран (натурален) колаген. Натуралният колаген е продукт, съдържащ природен колаген, същият който изгражда нашата кожа, коса, кости или стави. Натуралният (естественият за човека) колаген има структура - тройна спирала. Хидролизираният колаген не е в състояние да се върне в естествената си, оригинална структура. Това означава, че хидролизираният колаген не е в състояние да повлияе на кожата по същия начин, както лиофолизирания колаген. Следователно, гледайте да е лиофилизиран за максимална изгода.