Количката е празна


обратно

Протеини, заменими и незаменими аминокиселини

8 април 2015

Естественото хранене – важно условие за повишаване на функционалната активност на колагена. Значение на аминокиселините в обменните процеси на съединителната тъкан

Протеини се наричат сложните високомолекулярни, природни, азотосъдържащи органични вещества, молекулите на които са изградени от аминокиселинни остатъци.

Протеините, имащи различни физични и химични свойства, са основните носители на живота. Тяхната биологична стойност варира и се определя от аминокиселинния състав.

Някои жизненонеобходими аминокиселини, които образуват протеините, не могат да бъдат синтезирани в организма и не могат да бъдат заменени от други аминокиселини. Те се наричат незаменими.

Протеините, които съдържат незаменими аминокиселини, имат по-голяма бионалична ценност за организма. Колкото по-близо е аминокиселинният състав до този на протеина на организма, толкова по-висока е неговата ценност.

Протеинът – това е строителният материал, от който са създадени всички елементи на живия организъм: кости, мускули, различни тъкани, кръв, сухожилни, кожа и др.

Недостигът на хранителен протеин оказва негативно влияние върху функционирането на тялото. На първо място, азотният баланс е нарушен, когато разграждането на протеина има предимство пред неговия синтез. Организмът, който изпитва липса на протеин, започва да „яде“ собствените си тъкани.

При съвременния човек, на фона на лошата среда, недохранването и стреса протича постоянно разграждане на белтъчините. Това също така улеснява различните заболявания.

Протеините се синтезират от аминокиселини и се превръщат в аминокиселини при храносмилането (хидролиза) в стомашно-чревния тракт или катаболизъм в живите организми. Естествените аминокиселини са около 150, но в състава на протеиновите храни се съдържат само 20 отделни аминокиселини.

Незаменими аминокиселини: изолевцин, левцин, лизин, метионин, фенилаланин, треонин, триптофан, валин, хистидин (незаменим е само за кърмачетата).

Заменими аминокиселини: глицин, глутаминова киселина, аргинин, аспарагинова киселина, аланин, сирийски, тирозин, цистеин, аспарагин, глутамин.

В белтъчните молекули аминокиселините са свързани помежду си с пептидни връзки. Свойствата на протеините, определени от комплекта, общият брой и последователността на съединенията на аминокиселините. Комбинацията от 20 аминокиселини, всяка от които може да се появи в протеина в произволно време, позволява да се създадат почти неограничен брой уникални протеинови молекули.

ФУНКЦИИ НА ПРОТЕИНА


Една пета от човешкото тяло се състои от протеин. Само урината и жлъчката обикновено не съдържат протеин. Половината от общия протеин е в мускулите, 20% са в костите и хрущялите, 10% са в кожата.

Човешкото тяло съдържа повече от 50,000 различни протеини: само в черния дроб има около 1000 ензимни протеини.

Около 1/4 от всички протеини в човешкото тяло съставляват колагена, секретиран от клетки на съединителната тъкан. Те се намират в междуклетъчната матрица, кожата, сухожилията, хрущялите, костите и се състоят от многочислени усукани полипептидни вериги. Това построение осигурява и тяхтната свръхздравина – издържащи на натоварване, 10 000 пъти по-голямо от собственото им тегло.

С участието на протеините се осъществяват растежът и размножаването на клетките. Те са в основата на клетъчните мембрани, регулират и поддържат водния баланс и рН на средата. Кръвните протеини осигуряват онкотично налягане, което задържа течността в кръвоносните съдове и предотвратява натрупване на течност в извънклетъчното пространство.

Засилената протеинова диета допринася за хиперстимулация на нервната система, която постепенно води до невроза.

По-голямото количество на протеини в храната нарушва храносмилането. Първо усилва, а след това забавя секрецията на стомашния сок, който влияе върху усвояването на храната.

Всяка клетка в хода на своята жизнена дейност трябва да изпълнява две основни функции – да извежда продуктите от разпада (отпадъци) и да въвежда хранителните вещества (храна). Тези функции са предназначени за транспортните протеини, които се намират в клетъчната мембрана. Има десетки видове такива протеини. С тях се занимава специална наука - мембранологията.

Транспортните протеини действат като чистачи и куриери. Ако те работят лошо и не изпълняват своите функции, то клетките на тялото от една страна изпитват липса на хранителни вещества за развитието си, а от друга - не могат ефективно да отведат продуктите от разлагането, което води до тяхното натрупване и образуването на канцерогенни вещества. Клетката, в крайна сметка, умира. Всяка секунда в един организъм може да се проявяват милиарди подобни трагедии.

Основните биологични функции на протеиновата клетка:

1. Ферментираща - ускоряване на химичните реакции в милиони пъти. Има около 2000 ензими. Благодарение на количеството ензими в лизозомите на клетки, превръщането на постъпващите в тях вещества не протичат хаотично, а в добре определени посоки.

2. Регулаторна - протеиновите хормони, участващи в поддръжката на хомеостазата, които действат върху специфични клетки - мишена. Някои регулаторни протеини изпълняват функциите си, като се свързват към други протеини или клетъчна структура. Регулаторните ДНК-свързващи белтъци, свързващи се в определени моменти на специфичните ДНК участъци, могат да регулират скоростта на отчитане на генетичната информация.

3. Рецепторна - сигнални молекули (хормони, невротрансмитери) действат на извънклетъчните процеси чрез взаимодействие със специфични рецепторни протеини.

4.Транспортна-транспортирането наспецифични веществаотедин орган къмдруг, както и в клетката.Плазменияталбумин на кръвта пренасямастните киселини ибилирубин, ахемоглобин-02от белите дробоведотъканите.С помощта напротеиннитеносителив клетката проникват глюкоза, аминокиселинийони и други молекули.

5. Структурна - оформяне и свойства на тъканите (колаген, еластин).

6. Защитна - имуноглобулини разпознават, свързват и неутрализират чуждите молекули, вируси, бактерии. Комплексът от чужди частици с имуноглобулин се разпознава лесно и унищожава от клетките на имунната система. Защитата на кръвосъсирващата система се извършва чрез образуването на тромби и локализиране на кървенето.

7. Контрактилна - актин и миозин в скелетните мускули.

При различните заболявания има промяна на протеиновия състав на тъканите. Тези промени се наричат протеинопатии. Разграничават се наследствени и придобити протеинопатии.

Недостигът на елементи, които съставят протеина, възниква по различни причини: липса на участници в диетата, като вегетарианци; нарушение на процеса на разграждане или транспорт на протеина при заболявания на стомаха, червата, черния дроб, панкреаса.

Във всеки случай, тези фактори водят до недохранване на клетките, невъзможност за изграждане на тъкани и органи, нарушена функция на органа и като последствие, първоначално към общите симптоми умора и изтощение, а след това и до промяна в биологията на организма - заболяване.

Според нормите на Световната здравна организация и на Националната академия на науките, един човек, чиято височина е 170 см, трябва да консумира 1 грам хранителен протеин на килограм телесно тегло. Човешкото тяло е перфектно смазана машина, но ако не получава това оптимално хранене, от което имате нужда, тази машина няма да работи правилно. Когато срещнете някого, който ви казва, че не яде риба, птици или животински продукти два пъти седмично, дори само по 85 гр., то веднага можем да кажем, че при него е недостатъчно протеиновото хранене.

В КАКВИ ХРАНИ СЕ СЪДЪРЖА НАЙ-ДОБРИЯТ ПРОТЕИН

Най-добрите продукти, които трябва да бъдат включени в храната за осигуряване на тялото с протеин, не са на всички продукти, съдържащи най-високото количество от него. Необходимо е да се вземе под внимание съдържанието на другите хранителни вещества. Агнешките котлети, например, ни дават 15% от протеиновите калории, но останалите 85% са под формата на мазнини, повечето от които - наситени. Повече от половината от соевите калории се екстрахират от протеина. От тази гледна точка, това е много по-добър източник, отколкото агнешкото, но истинското му предимство е, че останалата част от калориите се съдържате в полезни за нас сложни въглехидрати. В състава на соята се включват наситени мазнини, така че соевата храна може да се нарече идеална, особено за вегетарианци.

Най-лесният начин е да се използва соево тофу, изработено от нейните зърна. Има много разновидности на тофу - меки, твърди и др. Мекото тофу може да се използва в супи, за да им придаде гъста консистенция. Твърдото, напротив, може да се нареже на парчета и да се прибави към зеленчуците за готвене. То е почти без вкус, така че можете да използвате сосове и подправки.

Към продуктите с оптимален състав на аминокиселини се включват яйцата, соята, птиците, рибата, бобът, лещата, грахът. Източниците на протеини от животински произход (особено свинско месо) обикновено съдържат големи количества нежелани наситени мазнини; Напротив, източниците с растителен произход съдържат допълнителни полезни за нас сложни въглехидрати и са съединения с по-малко киселинни свойства от месото.

Следователно, най-добре е да се ограничи използването на месо до три пъти седмично. Много зеленчуци, като боб, грах, царевица, броколи, съдържат големи количества протеини, освен това, те помагат да се неутрализират излишните киселини, които могат да доведат до загуба на минерални компоненти като калций - по този начин се повишава рискът от остеопороза при хората, които често консумират месо.

Яжте: два пъти на ден порция боб, леща, тофу (соя), бобови растения, грах или други продукти, които съдържат растителни протеини и една малка част месо, риба, сирене или яйца. Избягвайте: прекомерни количества животински протеин.

Материалът в превод от книгата на професор Сергей Батечко КОЛАГЕНЪТ - Еликсир на красотата и здравето